пʼятниця, 28 березня 2014 р.

Міні-проект

Не зривай первоцвітів
Вид проекту за домінуючою діяльністю: творчий.
Конспект складено за новою програмою для 2 класу з урахуванням предметних компетентностей

Мета проекту: формувати екологічну культуру молодших школярів, прагнення вносити свій    внесок у збереження природи; скласти правила поведінки в природі і пропагувати їх серед рідних і близьких; розвивати творчі здібності, вміння робити висновки, презентувати свої дослідження; виховувати любов до природи, бажання примножувати її багатства.

Очікувані результати:
-         розпізнає ранньоквітучі трав’янисті рослини своєї місцевості;
-         шукає інформацію ( за завданням учителя ) в підручнику або інших джерелах ( енциклопедіях, довідниках, науково – популярних виданнях) про природу навесні, бере участь в обговоренні здобутої інформації;
-         описує красу природи навесні;
-         обговорює у групі результати спостережень за природою навесні; заходи щодо охорони первоцвітів;
-         вміє презентувати улюблену квітку;
-         оцінює власну діяльність та діяльність однокласників.

Обладнання: предметні малюнки з первоцвітами; силуетні малюнки квітів; збірник « Легенди та міфи України»; стенд « Рослини під охороною»; запис музики « Вальс квітів».

Навчальний предмет: природознавство.
Тривалість: 10 днів.

Етапи навчального проекту
І. етап.  Організація проекту.
         На цьому етапі були визначені тема, мета проекту, навчальні предмети, вид проекту та його тривалість.
Девіз:   Квіточку кожну,
              Кожну травинку
              Плекай, бережи.
              Іншим малятам,    
              Усім своїм друзям
              Теж накажи.
ІІ. етап.  Планування проектної діяльності.
         Ознайомлення учнів із загальною темою і провідною проблемою.
         Бесіда.
-         Яка назва нашого проекту ?
-         Сьогодні, діти, у нас незвичайний урок.  Ми презентуємо проект « Не зривай первоцвітів». У нас в гостях працівник Бориницького лісництва Шкірко Д.М.(привітання).
-         Заглянемо в природу сьогодні, коли повітря стає п’янким від пахощів квітів, коли все оживає, відновлюється життя. А чи все гаразд з нашою природою? ( відповідь учнів).
-         Послухайте такі рядки: « Я зірвав квітку – і вона загинула. І тоді я зрозумів, що торкнутися цієї краси можна тільки серцем. Памятайте, діти, що тільки ваше добро збереже чарівний світ природи, а отже життя на землі».
-         Що  означає бережливо ставитись до природи? ( відповіді дітей).
Формування груп для проведення дослідження.
Учні класу об’єднуються  в групи за інтересами:
Група 1 – « Веснянка»
Група 2 – « Квітляндія»
Група 3 – « Промінчик»

ІІІ. етап.  Реалізація проекту.
1.     Складання учнями плану роботи над проектом.
2.     Розподіл обов’язків між членами груп.
3.      Самостійна  пошукова робота учнів.
Група 1 « Веснянка» - збирає інформацію про рослини: підсніжник, ряст, конвалію, фіалку, виготовляє силуетні малюнки квітів.
Група 2 « Квітляндія» - готує матеріал про квіти: пролісок, первоцвіт, сон – траву, барвінок, виготовляє силуетні малюнки квітів.
Група 3 «Промінчик» - досліджує сторінки « Червоної книги України», створює стенд  «Рослини під охороною».
4.      Виготовлення освітнього продукту.
Створити картину « Квітуча лісова галявина».
На дошці прикріплене полотно у яскравій рамці. Учні виготовляють силуетні малюнки квітів, травички (з липкою стрічкою) приклеюють, створюють картину « Квітуча лісова галявина». У роботі беруть участь усі діти.

ІV етап.  Презентація проекту, оцінювання проекту і власної діяльності у ньому ( само оцінювання).
1.Оформлення результатів.
Група 1. 
1 учень. Підсніжник ( малюнок квітки).
    Ще біліє сніг, з відлигами чергуються морози, а під сніговою ковдрою вже пробуджується нове життя. І ось з’являються перші посланці зеленоокої весни. Квіти підсніжника – провісники тепла, символ сподівань на краще майбутнє. У народі їх називають квітами надії. Завдяки своїй красі й тому, що вони одними з перших відкривають весняний карнавал цвітіння їх масово знищують. Вони занесені до Червоної книги і потребують охорони.
2 учень. Ряст ( малюнок квітки).
     Милуйтеся у лісі цвітом рясту,
      Він ніжний, милий,гарний й запашний.
      Плекайте ясну квітку цю прекрасну,
      Вона весною прикрашає світ.
А про мене серед людей існує багато легенд. Ось послухайте. В одному пралісі жила відьма, за ніч вона налітається на мітлі, вдосвіта повертається до своєї лісової хатки, щоб відпочити. Лишень задрімає, а вже півень починає кукурікати – спати відьмі не дає. Розсердилась на півня і перетворила його на квітку ряст.
Інша легенда розповідає, що напровесні летіли над лісом жайворонки, посварилися між собою і почали битися. Билися так, що аж шпорці і чуби свої почубили. Попадали вони на родючий лісовий грунт і проросли гарними лісовими квітами. Я дуже ніжний, швидко в’яну , тому, не рвіть мене. А крім того, мої квіти дуже люблять бджоли. Та і людям я приношу користь: із моїх бульб виготовляють цінні ліки.
3 учень. Конвалія ( малюнок квітки).
     Загадка
« Білі горошини на зеленій стеблині».
Здається, ця квітка витончена руками лісових гномів, - одна з найулюбленіших у багатьох народів. ЇЇ ще називають лілія долин, маївка, любка, кукурічка. Ці квіточки ніжні та білосніжні. Тоненькі, ласкаві, привітні.
Конвалія – лікарська рослина. ЇЇ потрібно оберігати. Навесні ми часто бачимо, як пучочки конвалій продають на вулицях міст. Це заборонено робити. Бережімо цю тендітну квітку.
    Загадка
Із зеленої сорочки,
Що зіткав зелений гай,
Білі дивляться дзвіночки,
Як зовуть їх – відгадай?
4 учень. Фіалка ( малюнок квітки).   
Фіалка – символ оживаючої весняної природи.
Згідно з легендою Аполон – бог Сонця, переслідував одну з дочок Атласа. Рятуючись від палких променів сонця, дівчина звернулася до Зевса з проханням допомогти їй. Великий громовержець перетворив дівчину на фіалку. Довго перебувала вона на небесах, але квіти сподобались дочці Зевса Персефоні. Коли вона уважно розглядала квіти, до неї підкрався бог підземного царства Аїд. Персефона кинулась тікати, але Аїд наздогнав її. Дівчина відчайдушно відбивалася, впустила фіалки й вони впали на землю.

Група 2.
1 учень. Пролісок ( малюнок квітки ).
Я перша квіточка весни,
Я пролісковий цвіт.
Пережила зимові сни,
Вродилася на світ.
У мене очі голубі
Такі, як небо синь.
Росту між кленів і дубів,
Люблю і сонце й тінь.
Зелені рученьки мої
Листочками зовуть.
Люблю ліси я і гаї,
Живу я здавна тут.
І вірю: люблять всі мене,
Як весну золоту,
Бо знають, що зима мине,
Коли я розцвіту.
      Про пролісок складена легенда. Давно це діялось. Українська дівчина Катерина потрапила у неволю до турків. Але їй вдалося втекти. Не один і не два дні блукала поміж чужих людей. Тікала, бо знала, що її чекала розправа за вбитого слугу султана. Султан же наказав повернути втікачку живою чи мертвою. Довго поневірялась, і коли врешті – решт дісталася рідного краю, зморена Катря плакала від щастя, аж раптом почула вигуки переслідувачів. Розкинула дівчина руки, обняла мерхлу траву і почала благати: « Ненько моя, земле рідна! Не дай загинути, вернутися в неволю!»
      Почула матінка земля Катеринене благання, враз кущі вкрилися зеленим листям, зашепотіли трави, а з небесної блакиті спустилися сутінки і сховали втікачку. Відтоді, де ліг на землю блакитний туман, заясніли квіти проліски, нагадуючи про хоробру дівчину з України.

2 учень. Первоцвіт ( малюнок квітки).
…Первоцвіт співає тихо нам.
Його квітки, як краплі сліз,
Стікають до землі,
Скропили стежки весняні
Ці квіти запашні.
      Квітка являє собою вузьку довгу трубочку, яка потім розщеплюється на п’ять жовтих пелюсток з оранжевими плямами біля входу в трубку.
     Існує легенда, чому первоцвіт так називають.
Колись апостолу Петру були довірені ключі від царства небесного. Вражений звісткою, що хтось має підроблені ключі й хоче пробратися в рай, апостол Петро злякався і ненароком випустив в’язку золотих ключів. І ось вони, падаючи від зірки до зірки, долетіли на нашу землю. І там, де впала в’язка ключів, виросла жовта, схожа на ключі апостола квітка.

3 учень. Сон – трава ( малюнок квітки).
Вже зацвіла сон – трава,
Світло – синя голова,
А пелюсточки ворсисті,
А стебельця в них сріблясті.
Як наступить темнота,
Сон пелюсточки згорта.
Вранці знову розгортає
Сонце, світ і ліс вітає.
  Легенда. Геть змучилась красуня Марися, втікаючи від панських посіпак, котрі, мов хорти, гналися за нею лісом. Вже чути їхні погейкування та сміх – ось – ось наздоженуть, а сил не лишилося зовсім. У  відчаї заплакала дівчина, і кожна її сльозинка проросла лісовим дзвіночком.  Озирнувшись, утікачка на свою радість побачила, що її переслідувачі заснули кам’яним сном.

4 учень. Барвінок ( малюнок квітки).
      Україну можна назвати барвінковим краєм. Квітневої пори на пагонах розкриваються ніжні блакитні квіти – це барвінок.
      Чому так люблять люди барвінок? Через нев’янучу зелень і живучість барвінкові приписують чудодійну силу, вважають його символом вірності, символом любові, краси і пам’яті .
       Барвінок – травяниста вічнозелена рослина, яка зустрічається в дикому стані в Україні. Росте в лісах, на схилах. Стебло стелиться по землі, листочки еліптичні, квіти поодинокі, великі синьо – блакитні.
  Недавно ще гула метелиця,
  Іще лежить в низинах сніг,
  А вже барвінку листя стелиться,
  Зеленим килимом до ніг.
      Існує легенда про барвінок. Жили собі Добро і Зло. Якось опинилися вони на вершині гори. Зло штовхнуло Добро, і воно впало з крутизни. Та не загинуло, а перетворилося на рослину з блакитними квіточками. З тих пір побутує в народі приказка: « Кого люди барвінком квітчають, того добром вінчають».

Група 3.
1 учень. Люди багато шкоди завдають ранньоквітучим рослинам. Особливо знищують підсніжники, проліски, конвалії, сон – траву. Цих рослин раніше було багато у нашому лісі. Щорічне масове зривання квіток на букети поступово знищують ці рослини. Більшість ранньоквітучих рослин стали вже рідкісними. Це – ряст, конвалія, підсніжник, пролісок, фіалка, медунка, анемона. Запамятайте!  Цих рослин мало! Вони потребують охорони!

2 учень.  У світі під загрозою зникнення перебуває майже 300 тисяч видів рослин. В Україні нараховується понад 250 видів зникаючих і рідкісних рослин. Рідкісні рослини, що потребують охорони, заносять до « Червоноїкниги». Це книга -  сигнал тривоги, попередження. Занесені до неї рослини забороняється зривати. Хто порушує цей закон – будуть покарані.

3 учень.  І нехай кожен з нас перш ніж зірвати квітку підсніжника чи проліска, крокуса чи конвалії замислиться: « А яка користь від зірваної квітки? Адже через деякий час вона зівяне  і більше ніхто не зможе висловити своє захоплення чудовим витвором природи».

4 учень.  Місія людини на Землі – творити добро і примножувати багатство природи. Про це і говориться у стенді  « Рослини під охороною», який виготовляла наша група.
Виступ гостя проекту лісника – фахівця з охорони природи Бориницького лісництва Шкірка Д.
Аналіз та обробка інформації .
Складання учнями пам’ятки  « Як зберегти первоцвіти «
Уявіть собі , що  ви квітка ,яку хочуть зірвати .
Що ви будете робити ?
Учні складають памятку  
1.     Не рвіть квітів без зайвої потреби .
2.     Не рвіть їх багато , а лише кілька .
3.     Не виривайте квіти з корінням .
4.     Не рвіть останньої квітки .
5.     Не витоптуйте і не ламайте останні квіти .
6.     Насаджуйте і доглядайте за ними .
7.     Зупиняйте тих , хто порушує ці правила .
(Правила прикріплюються на стенд « Рослини під охороною»)
Творча робота «Квіткова лісова галявина»
Творче  зображення квітучої лісової галявини засобами особистого фантазійного перевтілення .(Учні прикріплюють силуетні малюнки з липкою стрічкою на дошку )
Звучить музика  «Вальс квітів» .
- Яка чудова вийшла картина ?
Хай ця картина завжди буде нагадувати про бережливе ставлення до царства первоцвітів і навіюватиме вам чудовий настрій .
Оцінювання проектної діяльності за визначеними критеріями .
Оцінювали роботу представники від кожної групи. Учні склали таблицю оцінювання ,в якій кожна група оцінювала себе самостійно і отримала оцінку від інших. Також оцінював роботу груп фахівець .
Аналіз успіхів і невдач . Висновки .
Всі учні класу  брали активну участь у пошуках матеріалу. Опрацювали багато інформації  з різних джерел. Творчо підійшли до оформлення проекту .
Вмійте ж природу любити ,
Кожній стеблинці радіти .
В полі , у лісі , над яром –
Квіти , дерева і трави …
Цвіту не  вирви задаром ,
Гілки не втни для забави .
Оберігайте повсюди ,
Шлях і стежиноньку в гаю .
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю .