Дидактичні ігри,які я
використовую з метою навчання і виховання дітей, формування компетентностей
Хіба можна бути спокійним, якщо в
навчанні, що має приносити радість буття і пізнання, дитині стає негативно і моторошно?
В. СУХОМЛИНСЬКИЙ
НАВЧАННЯ ГРАМОТИ
1. Ознайомлення з сіткою зошита
Предметна компетентність: знаходить і показує всі лінії графічної сітки
зошита (верхня і нижня рядкові лінії, міжрядкова , похила)
ГРА «Струмок і бережок»
Казка.
Жив собі маленький струмочок. Який шукав собі друзів. Він біг долиною, лісом.
Зустрічав такі самі маленькі струмочки. Вонизлилися, й утворилася широка
повноводна ріка. Пропоную дітям зобразити «струмочок»: вузенький рядок (робочий)
вони заштриховують від верхньої до нижньої рядкової похилими лініями синього
кольору – це «струмок» ;верхній та нижній широкі рядки розфарбовують зеленим
кольором.
ГРА «Квіткова стежка»
Вузенький рядочок (робочий )
зафарбовують жовтим кольором – це «стежка». У широких (допоміжних) рядках від
верхньої рядкової і від нижньої рядкової до підрядкової лінії діти малюють «квіти»
(за зразком ).
2.Ознайомлення з основними елементами літер
Предметна компетентність : зображує прямі, похилі лінії,правильно пише
прямі з верхнім і нижнім заокругленнями, верхні та нижні петлі, овали, півовали.
Похила паличка
ГРА «Залізниця»
Будуємо
«залізничне полотно». «Поїзди» не можуть рухатися, тому що бракує «шпал».
Уявіть, що робочий рядок – це «рейки». Необхідно добудувати «залізницю»: зобразити у рядку похилі (прямі ) палички.
Їдуть, їдуть поїзди
До столиці трудової,
В славне місто – Київ-град,
Що цвіте, мов пишний сад.
Похила паличка із заокругленням
ГРА «Весела рибалка»
Діти уявляють,що вони з казковими
героями ідуть на «рибалку» . Усі беруть з собою снасті : «вудки» і «гачки» (
можна окремо). Необхідно зобразити продовжену похилу паличку – це «вудка» , і
похилу паличку із заокругленням – це «гачок».
Рибка плаває в водичці,
Рибці весело гулять.
Рибко , рибко – витівнице,
Хочемо тебе впіймать!
ГРА «Ягідки»
Діти пишуть похилу паличку із заокругленням
угорі та низу, а потім примальовують угорі –«ягідку», а внизу –«листочок».
Гра «Ластівки на дроті»
Діти пишуть похилі палички з
петлею.
Овал
Завдання : за допомогою малих
овалів зобразити «гусінь», «яблуко», «жолудь».
«Святкові кульки» ( за
допомогою великих овалів «зображують «кульки», розфарбовують їх.
ГРА «День і ніч»
Після написання півовалів пропоную дітям обрати два
найвдаліші та «перетворити» їх на «місяць» і «сонце».
Мовленнєві ігри
Предметні компетентності : розрізнює на слух мовні одиниці: звуки, склади,
слова.
ГРА «Зачаровані звуки»
Ж –ж – ж – летить жук .
З – з – з – заспівав комарик.
Ш – ш – ш – вітер у лісі .
У – у – у – виє заметіль ( та ін.).
ГРА «Луна»
Пропоную відгадати звуки,які виділені голосом та інтонацією.
Пропоную відгадати звуки,які виділені голосом та інтонацією.
М –И –И – И – Р, Л –І –І –І – С,
Р –У –У –У –К –А , М –О –О –О –В А, М –А –А –А –МА.
ГРА «Хто уважний»
Знайти однаковий звук у словах : грак , гуси , ігри , книга .
«Чарівний ланцюжок»
Замінити букву у слові.
Наприклад: зуб – куб – душ ; рама – мама – дама – Маша – каша .
ПРИРОДОЗНАВСТВО 1 КЛАС
Предметні компетентності : наводить приклади живої та неживої природи ; об’єктів , створених руками людини.
ГРА «Хто більше?»
Клас ділиться на дві команди.
Одна команда називає тіла живої
природи, а інша – тіла неживої природи. І так по черзі. Виграє та команда, яка
назве більше предметів.
ГРА «Жива і нежива природа»
Можна загадувати загадки. Діти
сигналізують буквами Ж ( жива природа )і Н (нежива природа) . Коли будуть
названі предмети, створені людиною –плескають у долоні.
ГРА «Впіймай рукотворне тіло»
Діти групують природні і рукотворні тіла .Коли вчитель називає
природне тіло – стоять, а коли рукотворне – присідають. Хто помилиться,
виходить із гри . Перемагає та команда, в якій залишиться більше учнів.
ГРА «Що можна, а що – ні»
Предметна компетентність: знає правила поведінки в природі.
Учитель читає словосполучення , а
учні «сигналізують» кружечками : зелений – можна так поводити себе в природі, а
червоний – не можна.
Збирати багато квітів ; саджати
квіти ; зривати підсніжники ; обгородити мурашники ; ламати гілки ; залишати
сміття.
МАТЕМАТИКА
ГРА «Допоможи білочці зібрати гриби»
Предметна компетентність: обчислює числові вирази.
Клас ділиться на групи.
Д опоможіть білочці назбирати
грибочки про запас. Смачними будуть ті ,
якщо в результаті обчислення числового виразу ви отримали число, менше ніж 25 .
Прочитайте числові вирази.
Виконайте обчислення. Допоможіть білочці наповнити кошики «смачними»
грибочками.
Перемагає та група , яка першою правильно виконає
завдання.