Тема: Спостереження за значенням
спільнокореневих слів; виділення кореня в поданих
словах
Ключові компетентності:
- Формувати в учнів уявлення про
спільнокореневі слова;
- Розвивати пам'ять;
- Збагачувати словниковий запас учнів;
- Виховувати вміння співпрацювати в групі.
Предметні компетентності:
Початковий рівень:
- Знає, що таке корінь слова;
- Називає спільнокореневі слова.
Середній рівень:
- Розпізнає серед поданих слів
спільнокореневі.
Достатній рівень:
- Виділяє корінь у поданих словах;
- Добирає спільнокореневі слова за поданим
коренем.
Високий рівень:
- Складає речення за поданими словами (
картиною);
- Висловлює оцінні судження, щодо складеної
розповіді.
План
уроку
1. Слухання казки з метою повідомлення
теми уроку ( Додаток № 1).
2. Розпізнавання серед поданих слів
спільнокореневих. Гра « Злови слово». ( Додаток № 2).
3. Розпізнавання серед поданих слів
спільнокореневих.(Додаток №3).
4. Наведення прикладів спільнокореневих
слів. Гра « Мікрофон». (Додаток № 4).
5. Позначення кореня у поданих
словах. ( Додаток № 5).
6. Добір спільнокореневих слів за поданим
коренем.( Додаток№6).
7. Визначення спільнокореневих слів шляхом
об’єднання учнів у групи.( Додаток № 7).
8. Складання розповіді за малюнком і
поданими спільнокореневими словами. Запис розповіді.( Додаток № 8).
9. Висловлення оціночних суджень щодо
розповідей інших учнів.(Додаток № 9).
10. Тести на визначення поняття
спільнокореневих слів.
Додаток
1
Казка
Багато років живе на узліссі кремезний
Дубище. Глибоко пустив у землю він своє коріння. Самотньо йому було на білому
світі, от і з’явились біля нього три синочки: старшого звали Дуб, середущого –
Дубок, найменшого – Дубочок. Сонце пестило їх своїм промінням, вітер колихав
віти, дощик напував водичкою. Виросли сини і стали схожими на свого батька, бо
ж вони одного кореня діти.
Додаток
2
Завдання. Гра « Злови
слово»
Малина , мак , малиновий , малинка ,
мальва .
Весна, весняний ,весело , веснянка .
Додаток
3
Завдання.
1. Прочитай слова.
Вода, водичка,
водій, водяний, водити.
2. Випиши споріднені слова.
Додаток
4
Завдання. Гра « Мікрофон»
1. Наведи приклади спільнокореневих слів (
усно). Учитель називає слово. Учні по черзі беруть умовний мікрофон і називають
свій варіант спорідненого слова.
Додаток
5
Завдання. Прочитай пари
слів: літо – літечко, літати – літак, вода – водичка.
Спиши парами споріднені слова і познач
спільну частину.
Додаток
6
Добери спільнокореневі слова: назву
предмета, ознаку предмета і дію предмета до кореня –весел- .
Додаток
7
1. Прочитай слово, записане на твоїй
картці.
2. Дізнайся, які слова записані у твоїх
однокласників.
3. Об’єднайтеся у групи так, щоб слова на
чотирьох карточках були спільнокореневими:
- ліс, лісочок, лісник, лісовий;
- гриб, грибок, грибник, грибний;
- клен, кленочок, кленок, кленовий.
Додаток
8
Склади і запиши розповідь про тварин за
малюнком,використовуючи слова з довідки.
Довідка: лис, лисиця, лисеня.
Додаток
9
1. Чи сподобались розповіді інших?
2. Свою відповідь аргументуй.
Додаток 10
Виконай тестові завдання:
1. Корінь слова – це …
а) спільна частина усіх слів;
б) спільна частина споріднених слів;
в) змінна частина слова.
2. Спорідненими називаються слова, які
мають …
а) спільний корінь;
б) різні корені;
в) подібні корені.
Конспект уроку з
української мови 2 клас
Тема: Добір
спільнокореневих слів з найуживаніших в мовленні школярів коренями.
Ключові компетентності ( загальнопізнавальні цілі ):
· продовжувати формувати уявлення про спільнокореневі
слова та корінь слова;
· збагачувати словниковий запас;
· розвивати культуру мовлення;
· виховувати любов до природи.
Предметні компетентності:
Початковий рівень:
· знає визначення кореня слова та
спільнокореневих слів;
· називає спільнокореневі слова;
· знає і позначає корінь у словах.
Середній рівень:
· наводить приклади спільнокореневих слів;
· розпізнає спільнокореневі слова серед поданих.
Достатній рівень:
· добирає спільнокореневі слова;
· знаходить у тексті спільнокореневі слова і виділяє
корінь у поданих словах.
Високий рівень:
· ділить на групи спільнокореневі слова;
· складає усну розповідь з використанням
спільнокореневих слів на основі власних спостережень;
· оцінює власну розповідь і розповідь учнів.
План уроку
1. Розгадування
загадки з метою оголошення теми уроку. ( Додаток 1).
2. Виховання тестових
завдань з метою пригадування теоретичних знань про корінь слова і
спільнокореневі слова. ( Додаток 2).
3. Називання
спільнокореневих слів і позначення кореня умовною позначкою. ( Додаток 3).
4. Наведення прикладів
спільнокореневих слів. ( Додаток 4 ).
5. Розпізнавання
спільнокореневих слів серед поданих. (Додаток 5 ).
6. Добір
спільнокореневих слів. ( Додаток 6).
7. Визначення у тексті
спільнокореневих слів,виділення кореня.(Додаток 7).
8. Групування
спільнокореневих слів. ( Додаток 8).
9. Складання усної
розповіді з використання спільнокореневих слів. ( Додаток 9).
10. Висловлення оцінних
суджень щодо своєї розповіді і розповідей учнів.
Додаток 1.
Відгадай загадку.
Прийшла до нас бабуся у білому кожусі. Поля
причепурила, пухнастим снігом вкрила. Вгадайте, хто вона? Бабуся чепурна.
Додаток 2.
Закінчи речення.
· Спільна частина споріднених слів називається...
· Слова, у яких спільні за значенням корені називаються
...
Додаток 3.
Спишіть скоромовку, підкресліть спільнокореневі слова
і позначте корінь умовним знаком.
Скоромовка
Хмара – хмаронька пливе
Хмарка хмарку дожене.
Додаток 4.
Наведіть приклади споріднених слів ( усно ).
Гра „ Мікрофон ”
( Сад, садок, садочок, садовий, садівник).
Додаток 5.
Обери рядок у якому записані спільнокореневі слова.
А. Білий, біліє, білка, білизна, побілів.
Б. Сова, совеня, совонька.
В. Вода, водяний, водити, підводний, водій.
Додаток 6.
Доберіть спільнокореневі слова до поданих.
Гра „ Звесели ялинку”.
Додаток 7.
Прочитайте текст. Випишіть спільнокореневі слова,
виділіть корінь у поданих словах.
Узимку день короткий. Зимове сонце майже не гріє.
Птахи зимою перебираються ближче до людських осель. Там їм легше перезимувати.
Додаток 8.
Погрупуйте спільнокореневі слова.
Гра „ Лото”.
Сани Лижі Саночки
Лижник
Санчата Лижний Санний Лижня
Додаток 9.
Складіть розповідь „ Як люди допомагають птахам
взимку”, використовуючи спільнокореневі слова.
Конспект уроку з української мови
(2клас).
Тема . Добір
спільнокореневих слів із найуживаніших в мовленні
школярів коренями
Форма
проведення уроку : нестандартний урок –
віночок .
Ключові
компетентності ( загально пізнавальні цілі ):
-поглибити
знання учнів про спільнокореневі слова ;
-удосконалювати
вміння утворювати та розпізнавати спільнокореневі слова ,
виділяти в них корінь ;
-розвивати
пізнавальну активність, логічне мислення ;
-збагачувати
словниковий запас учнів ;
-виховувати
інтерес до культурної спадщини свого народу
,повагу та цікавість до народних традицій .
Предметні
компетентності ( конкретизовані навчальні цілі , очікувані
результати ):
Початковий
рівень :
-знає ,
що таке корінь слова ;
-називає
спільнокореневі слова .
Середній рівень :
Знаходить
серед поданих слів спільнокореневі .
Достатній
рівень :
-добирає
1-3 широко вживаних у дитячому мовленні
слів із заданим коренем .
Високий рівень
:
-складає сенкан
за планом .
-оцінює
навчальні результати свої і однокласників
за орієнтирами даними вчителем .
Навчально
–методичне забезпечення уроку :зображення
українського віночка ,квітів ,кольорові стрічки ,таблиця
споріднених слів ,картки для роботи в парах ,
сигнальні картки ,схема складання сенкану .
Інтерактивні
форми і методи : робота в парах , робота
в групах ,гра «Чарівник», гра «Так – ні», «Сенкан».
План уроку
1.Декламування
вчителем вірша з метою організації учнів до
уроку( Додаток 1).
2.Читання
таблиці споріднених слів (Додаток 2).
3.Читання
вчителем загадки з метою визначення теми уроку (Додаток
3).
4.Розпізнавання
споріднених слів . Каліграфічна хвилинка (Додаток 4).
5.Знаходження
споріднених слів . Робота в парах . Гра «Споріднені
слова знайди , у віночок їх вплети»(Додаток 5).
6.Утворення
спільнокореневих слів від слів – іменників , що
відповідають на питання що? . Гра «Чарівник».(Додаток 6).
7.Добирання
споріднених слів із запропонованих коренів .Робота
в групах «Одягни корінь».(Додаток 7).
8.Фізхвилинка .
9.Читання
вірша М. Томенко «Стежка» . Вибірковий диктант .
Знаходження спільнокореневих слів (Додаток 8 ).
9.Гра « Так- ні».(
Додаток 9).
10.Складання
сенкану за планом (Додаток 10 ).
11.Висловлення
оцінних суджень учнів щодо власної роботи
на уроці .
12.Підведення
підсумків уроку вчителем . Домашнє завдання .
Додаток 1
Привітання
вчителя
Доброго дня ,
небо !
Доброго дня ,земле !
Доброго дня
,усім нам !
Настрій
на урок взяли
Й
працювати почали .
Про нашу
мову чарівну
Поведемо
розмову .
Девіз уроку :
Вчитель.
Сидимо – (діти) рівно .
Пишемо
– гарно .
Слухаємо
– уважно .
Відповідаємо
–правильно .
Додаток 2.
Прочитайте таблицю споріднених слів
.
МОВА
МОВОНЬКА
МОВЛЕННЯ
ПРОМОВЕЦЬ
РОЗМОВЛЯТИ
- Як називаються ці слова ?
Додаток 3.
Відгадайте загадку .
Я –
мешканець підземний
Лісів
і полів ,
І
спільна частина
Споріднених
слів . ( Корінь ).
Додаток 4.
1. Хвилинка каліграфії (Для вчителя)
-Щоб
букви правильно писати ,
Хвилинку
каліграфії
Нам
треба розпочати .
Писатиму
букви рівненько ,
Щоб
були красиві , гарненькі .
- Прочитайте прислів’я .
- Знайдіть споріднені
слова та запишіть їх у зошит .
- Виділіть корінь .
* У
цьому дворку , як у вінку .
*Тримай
рушник на кілочку – буде хата , як у віночку .
Додаток5
Прочитайте пари слів . Знайдіть « зайві» слова .
Прочитайте пари слів . Знайдіть « зайві» слова .
- Чому вони « зайві» ?
ЧОРНОБРИВЦІ
*
ЧОРНІТИ
ЧОРНОБРИВИЙ
* ЧОРНОБРИВЦІ
БАРВІНОЧОК
* БАРВІНОК
БАРВІНКОВИЙ
* БАРБАРИС
РОМАН
* РОМАШЕЧКА
РОМАШКА
* РОМАШКОВИЙ
МАКОВИЙ
* МАКІВКА
МАК
* МАКАРОНИ
Додаток 6
Гра « Чарівник» .
Уявіть
себе у ролі Чарівників : вам під силу
надавати словам нового значення , звучання , змісту .
Тому
попробуйте своїми чарами перетворити записані
слова , які відповідають на запитання « що?»
у спільнокореневі , але лише такі слова які
відповідають на запитання « хто?» .
САД
-
ЛІС
–
ТРАКТОР
–
ЛІТАК
–
Запишіть їх у зошиті .
Додаток 7.
« Одягни корінь».
Прочитайте
. Доберіть спільнокореневі слова із
запропонованим коренем .
1
група
-
-верб-
2
група
-
-калин-
3
група
-
-україн-
-Які
ви знаєте прислівя з цими словами ?
-Введіть
в прислів’я слова з кожним із
цих коренів?
Додаток 8.
1 . Послухайте вірш .
СТЕЖКА
Стежка
в поле лине
Й
нас туди веде .
Ти
, моя стежино ,
Не
губись ніде .
Стежечко
. стежинко .
Рідне
стеженя ,скільки тут ступало
Босих
ноженят
Хай
ти ще маленька ,
Отака
, як ми .
Але
вчиш , як ненька ,
Жити
між людьми .
М . Томенко .
2. Випишіть з
вірша спільнокореневі слова . Виділіть в них
корінь .
Додаток 9.
Гра « ТАК – НІ».
-Зіграти
хочеться мені
Із
вами , друзі ,
В
«ТАК» чи «НІ» .
Я
вам питання задаю .
Готуйте
ж відповідь свою .
(
Учні за допомогою сигнальних карток
показують відповідь : зелений - так , червоний - ні ).
-Спільна
частина споріднених слів називається коренем .( Так ).
-Спільнокореневі
слова мають спільний корінь .( Так ).
-Слова
вишня і вишиванка - спільнокореневі . (НІ ).
-
Слова весна , весняний , весело , веснянка – спільнокореневі ( Ні).
Додаток 10.
Складіть сенкан за планом
до слова « ВІНОЧОК».
1. Тема.
2. Опис – 2 слова .
3. Дія – 3 слова .
4. Ставлення , почуття з
приводу обговорюваного .
5. Узагальнення , підсумок .
Віночок ( зразок)
Гарний
, чудовий .
Дивує
, прикрашає , оберігає .
Бережемо
, пишаємося ,використовуємо .
Символ
дитячої краси , оберіг .
Інформація для вчителя .
Сплетемо
диво –коло сьогодні
З
мальв , чорнобривців , калини ,
З
барвінка та жита , із мяти , нагідок ,
З
жоржин ,чебрецю та вербени .
- Віночок - це плетене коло
із квітів , листя , гнучких гілочок .Терновий вінок ,
наприклад , є символом страждань . Лавровим вінком
здавна нагороджували переможців . А український
віночок символізує молодість , красу ,кохання . Він
не просто прикраса дівчини , а й оберіг ,
що має цілющі властивості – знімає біль , захищає
від різних хвороб , злих духів зберігає
волосся гарним .
- Перший віночок для трирічної
дівчинки плела мама . У нього вплітали три
квітки : барвінок - квітка – тато , яка оберігає доньку ,
годує її ; чорнобривець – квітка – мама ,яка захищає
дитину від усього лихого та виховує її ;
незабутка - це сама дівчина .
- У вінок вашої ровесниці ,
семирічної дівчини вперше вплітали гроно калини –
символ дівочої краси , а по боках незабудки ,
барвінок , ромашки й волошки; щоб зір зберегти –
червоний мак .А всього в українському вінку
12 квітів .
- Колір стрічки теж має
символічну роль . Коричнева стрічка - символ
землі -годувальниці . Зелена стрічка – символ краси
і молодості . Фіолетова – символ мудрості . Рожева – символ щирості
, привітності . Синій колір – це колір неба , води . Жовтий –
колір пшениці , сонця .
.