неділя, 17 листопада 2013 р.

Конспект уроку з української мови 2 клас


Тема:  Спостереження за значенням спільнокореневих слів;      виділення кореня в поданих словах
Ключові компетентності:
-         Формувати в учнів уявлення про спільнокореневі слова;
-         Розвивати пам'ять;
-         Збагачувати словниковий запас учнів;
-         Виховувати вміння співпрацювати в групі.
Предметні компетентності:
Початковий рівень:
-         Знає, що таке корінь слова;
-         Називає спільнокореневі слова.
Середній рівень:
-         Розпізнає серед поданих слів спільнокореневі.
Достатній рівень:
-         Виділяє корінь у поданих словах;
-         Добирає спільнокореневі слова за поданим коренем.
Високий рівень:
-         Складає речення за поданими словами ( картиною);
-         Висловлює оцінні судження, щодо складеної розповіді.


План  уроку
1. Слухання казки з метою повідомлення теми уроку ( Додаток № 1).
2. Розпізнавання серед поданих слів спільнокореневих. Гра « Злови слово». ( Додаток № 2).
3. Розпізнавання серед поданих слів спільнокореневих.(Додаток №3).
4. Наведення прикладів спільнокореневих слів. Гра « Мікрофон». (Додаток № 4).
 5. Позначення кореня  у поданих словах. ( Додаток № 5).
6. Добір спільнокореневих слів за поданим коренем.( Додаток№6).
7. Визначення спільнокореневих слів шляхом об’єднання учнів у групи.( Додаток № 7).
8. Складання розповіді за малюнком і поданими спільнокореневими словами. Запис розповіді.( Додаток № 8).
9. Висловлення оціночних суджень щодо розповідей інших учнів.(Додаток № 9).
10. Тести на визначення поняття спільнокореневих слів.

Додаток 1
Казка
Багато років живе на узліссі кремезний Дубище. Глибоко пустив у землю він своє коріння. Самотньо йому було на білому світі, от і з’явились біля нього три синочки: старшого звали Дуб, середущого – Дубок, найменшого – Дубочок. Сонце пестило їх своїм промінням, вітер колихав віти, дощик напував водичкою. Виросли сини і стали схожими на свого батька, бо ж вони одного кореня діти.

Додаток 2
Завдання.    Гра « Злови слово»
Малина , мак , малиновий , малинка , мальва .
Весна, весняний ,весело , веснянка .
Додаток 3
Завдання.
1. Прочитай слова.
     Вода, водичка, водій, водяний, водити.
2. Випиши споріднені слова.

Додаток 4
Завдання.   Гра « Мікрофон»
1. Наведи приклади спільнокореневих слів ( усно). Учитель називає слово. Учні по черзі беруть умовний мікрофон і називають свій варіант спорідненого слова.

Додаток 5
Завдання.    Прочитай пари слів: літо – літечко,  літати – літак, вода – водичка.
Спиши парами споріднені слова і познач спільну частину.
Додаток 6
Добери  спільнокореневі слова: назву предмета, ознаку предмета і дію предмета до кореня –весел- .

Додаток 7
1. Прочитай слово, записане на твоїй картці.
2. Дізнайся, які слова записані у твоїх однокласників.
3. Об’єднайтеся у групи так, щоб слова на чотирьох  карточках були спільнокореневими:
- ліс, лісочок, лісник, лісовий;
- гриб, грибок, грибник, грибний;
- клен, кленочок, кленок, кленовий.

Додаток 8
Склади і запиши розповідь про тварин за малюнком,використовуючи слова з довідки.
Довідка: лис, лисиця, лисеня.

Додаток 9
 1. Чи сподобались розповіді інших?
2. Свою відповідь аргументуй.
                                                          Додаток 10

Виконай тестові завдання:
1. Корінь слова – це …
а)  спільна частина усіх слів;
б) спільна частина споріднених слів;
в) змінна частина слова.
2. Спорідненими називаються слова, які мають …
а) спільний корінь;
б) різні корені;
в) подібні корені.










Конспект уроку з української мови 2 клас

Тема: Добір спільнокореневих слів з найуживаніших в мовленні школярів коренями.

Ключові компетентності ( загальнопізнавальні цілі ):
·         продовжувати формувати уявлення про спільнокореневі слова та корінь слова;
·         збагачувати словниковий запас;
·         розвивати культуру мовлення;
·         виховувати любов до природи.

Предметні компетентності:
Початковий рівень:
·         знає визначення кореня слова та спільнокореневих слів;
·         називає спільнокореневі слова;
·         знає і позначає корінь у словах.
Середній рівень:
·         наводить приклади спільнокореневих слів;
·         розпізнає спільнокореневі слова серед поданих.
Достатній рівень:
·         добирає спільнокореневі слова;
·         знаходить у тексті спільнокореневі слова і виділяє корінь у поданих словах.
Високий рівень:
·         ділить на групи спільнокореневі слова;
·         складає усну розповідь з використанням спільнокореневих слів на основі власних спостережень;
·         оцінює власну розповідь і розповідь учнів.
                                                  План уроку
1.     Розгадування загадки з метою оголошення теми уроку. ( Додаток 1).
2.     Виховання тестових завдань з метою пригадування теоретичних знань про корінь слова і спільнокореневі слова. ( Додаток 2).
3.     Називання спільнокореневих слів і позначення кореня умовною позначкою. ( Додаток 3).
4.     Наведення прикладів спільнокореневих слів. ( Додаток 4 ).
5.     Розпізнавання спільнокореневих слів серед поданих. (Додаток 5 ).
6.     Добір спільнокореневих слів. ( Додаток 6).
7.     Визначення у тексті спільнокореневих слів,виділення кореня.(Додаток 7).
8.     Групування спільнокореневих слів. ( Додаток 8).
9.     Складання усної розповіді з використання спільнокореневих слів. ( Додаток 9).
10.                       Висловлення оцінних суджень щодо своєї розповіді і розповідей учнів.

Додаток 1.
Відгадай загадку.
Прийшла до нас бабуся у білому кожусі. Поля причепурила, пухнастим снігом вкрила. Вгадайте, хто вона? Бабуся чепурна.

Додаток 2.
Закінчи речення.
·         Спільна частина споріднених слів називається...
·         Слова, у яких спільні за значенням корені називаються ...

Додаток 3.
Спишіть скоромовку, підкресліть спільнокореневі слова і позначте корінь умовним знаком.
Скоромовка
Хмара – хмаронька пливе
Хмарка хмарку дожене.
Додаток 4.
Наведіть приклади споріднених слів ( усно ).
Гра „ Мікрофон ”
( Сад, садок, садочок, садовий, садівник).

Додаток 5.
Обери рядок у якому записані спільнокореневі слова.

А. Білий, біліє, білка, білизна, побілів.
Б. Сова, совеня, совонька.
В. Вода, водяний, водити, підводний, водій.

Додаток 6.
Доберіть спільнокореневі слова до поданих.
Гра „ Звесели ялинку”.

Додаток 7.
Прочитайте текст. Випишіть спільнокореневі слова, виділіть корінь у поданих словах.

Узимку день короткий. Зимове сонце майже не гріє. Птахи зимою перебираються ближче до людських осель. Там їм легше перезимувати.
Додаток 8.
Погрупуйте спільнокореневі слова.
Гра „ Лото”.
      Сани Лижі Саночки Лижник
Санчата Лижний Санний Лижня

Додаток 9.
Складіть розповідь „ Як люди допомагають птахам взимку”, використовуючи спільнокореневі слова.



















Конспект  уроку з української мови   (2клас).

Тема . Добір  спільнокореневих  слів із найуживаніших  в  мовленні  школярів  коренями

Форма  проведення  уроку  : нестандартний  урок – віночок .
Ключові компетентності ( загально пізнавальні цілі ):
-поглибити знання  учнів  про  спільнокореневі  слова ;
-удосконалювати  вміння утворювати та розпізнавати  спільнокореневі  слова , виділяти  в  них  корінь ;
-розвивати  пізнавальну  активність, логічне  мислення ;
 -збагачувати  словниковий  запас учнів ;
-виховувати  інтерес  до  культурної  спадщини  свого  народу ,повагу  та  цікавість  до  народних  традицій .
Предметні  компетентності ( конкретизовані  навчальні  цілі , очікувані  результати ):
Початковий  рівень :
-знає  , що  таке  корінь  слова ;
-називає  спільнокореневі  слова .
Середній  рівень :
Знаходить  серед  поданих  слів  спільнокореневі .
Достатній  рівень :
-добирає  1-3  широко  вживаних  у  дитячому  мовленні  слів  із  заданим  коренем .
Високий  рівень :
-складає  сенкан за  планом .
-оцінює  навчальні  результати  свої  і  однокласників  за  орієнтирами  даними  вчителем .
Навчально –методичне  забезпечення  уроку :зображення  українського  віночка ,квітів ,кольорові  стрічки ,таблиця  споріднених  слів ,картки  для  роботи  в парах , сигнальні  картки ,схема  складання  сенкану .
Інтерактивні  форми і  методи  : робота  в  парах , робота  в  групах ,гра «Чарівник», гра «Так – ні», «Сенкан».
План  уроку
1.Декламування  вчителем вірша  з  метою  організації  учнів  до  уроку( Додаток 1).
2.Читання  таблиці  споріднених  слів (Додаток 2).
3.Читання  вчителем  загадки з  метою визначення  теми  уроку (Додаток 3).
4.Розпізнавання споріднених  слів  . Каліграфічна  хвилинка (Додаток 4).
5.Знаходження  споріднених  слів . Робота  в  парах . Гра «Споріднені  слова  знайди , у віночок їх  вплети»(Додаток 5).
6.Утворення  спільнокореневих  слів  від  слів – іменників  , що відповідають  на  питання що? . Гра «Чарівник».(Додаток 6).
7.Добирання  споріднених  слів із  запропонованих  коренів .Робота  в  групах «Одягни  корінь».(Додаток 7).
8.Фізхвилинка .
9.Читання  вірша  М. Томенко  «Стежка» . Вибірковий  диктант . Знаходження  спільнокореневих  слів (Додаток 8 ).
9.Гра « Так- ні».( Додаток 9).
10.Складання  сенкану   за  планом (Додаток  10 ).
11.Висловлення  оцінних  суджень  учнів  щодо  власної  роботи  на  уроці .
12.Підведення  підсумків  уроку  вчителем . Домашнє  завдання .

Додаток 1
Привітання  вчителя
Доброго  дня , небо !
Доброго дня ,земле !
Доброго  дня ,усім  нам !
Настрій  на  урок  взяли
Й  працювати  почали .
Про  нашу  мову  чарівну
Поведемо  розмову .

Девіз  уроку :
Вчитель. Сидимо – (діти) рівно .
Пишемо – гарно .
Слухаємо – уважно .
Відповідаємо –правильно .

Додаток 2.
Прочитайте  таблицю  споріднених  слів .
МОВА
МОВОНЬКА
МОВЛЕННЯ
ПРОМОВЕЦЬ
РОЗМОВЛЯТИ
-         Як  називаються  ці  слова ?

Додаток 3.
Відгадайте  загадку .
Я – мешканець  підземний
Лісів  і  полів ,
І спільна  частина
Споріднених  слів . ( Корінь ).

Додаток 4. 
1.     Хвилинка  каліграфії (Для вчителя)
-Щоб  букви  правильно  писати ,
Хвилинку  каліграфії 
Нам  треба  розпочати .
Писатиму  букви  рівненько ,
Щоб  були  красиві , гарненькі .

- Прочитайте  прислів’я .
 Знайдіть  споріднені  слова  та  запишіть  їх  у  зошит .
-  Виділіть  корінь .
* У цьому  дворку  , як  у  вінку .
*Тримай  рушник  на  кілочку – буде  хата , як  у  віночку .

Додаток5  
Прочитайте  пари  слів . Знайдіть  « зайві» слова .
-         Чому  вони  « зайві» ?
ЧОРНОБРИВЦІ     *             ЧОРНІТИ
ЧОРНОБРИВИЙ    *          ЧОРНОБРИВЦІ
БАРВІНОЧОК        *            БАРВІНОК
БАРВІНКОВИЙ      *           БАРБАРИС
РОМАН                  *          РОМАШЕЧКА
РОМАШКА             *            РОМАШКОВИЙ
МАКОВИЙ             *            МАКІВКА
МАК                        *           МАКАРОНИ

Додаток 6
Гра « Чарівник» .
Уявіть  себе  у  ролі  Чарівників : вам  під  силу  надавати словам  нового  значення , звучання , змісту .
Тому  попробуйте  своїми  чарами  перетворити  записані  слова ,  які  відповідають  на  запитання « що?»  у  спільнокореневі , але  лише  такі  слова  які  відповідають  на  запитання « хто?» .
САД  -
ЛІС –
ТРАКТОР –
ЛІТАК –
Запишіть  їх  у  зошиті .

Додаток 7.
« Одягни  корінь».
Прочитайте  .  Доберіть  спільнокореневі  слова  із  запропонованим  коренем .
1 група  -               -верб-
2 група -                 -калин-
3 група -                 -україн-
-Які  ви  знаєте  прислівя  з  цими  словами ?
-Введіть   в  прислів’я  слова  з  кожним  із  цих  коренів?

Додаток 8.
1 . Послухайте  вірш .
СТЕЖКА
Стежка  в  поле  лине
Й  нас  туди  веде .
Ти , моя  стежино ,
Не  губись  ніде .
Стежечко .  стежинко .
Рідне  стеженя ,скільки  тут  ступало
Босих  ноженят
Хай  ти  ще  маленька ,
Отака ,  як  ми .
Але  вчиш ,  як  ненька ,
Жити  між  людьми .
                               М . Томенко .
2.     Випишіть  з  вірша  спільнокореневі  слова . Виділіть  в  них  корінь .

Додаток 9.
Гра « ТАК – НІ».
-Зіграти  хочеться  мені
Із  вами , друзі ,
В  «ТАК»  чи  «НІ» .
Я  вам  питання  задаю .
Готуйте  ж  відповідь  свою .
( Учні  за  допомогою  сигнальних  карток  показують  відповідь : зелений  - так , червоний  - ні ).
-Спільна  частина  споріднених  слів  називається  коренем .( Так ).
-Спільнокореневі  слова  мають  спільний  корінь .( Так ).
-Слова  вишня  і  вишиванка  -  спільнокореневі . (НІ ).
 - Слова  весна , весняний , весело , веснянка – спільнокореневі ( Ні).

Додаток 10.
Складіть  сенкан  за  планом  до  слова  « ВІНОЧОК».
1.     Тема.
2.     Опис – 2 слова .
3.     Дія – 3 слова .
4.     Ставлення , почуття  з  приводу  обговорюваного .
5.     Узагальнення , підсумок .

Віночок  ( зразок)
Гарний , чудовий .
Дивує , прикрашає , оберігає .
Бережемо , пишаємося ,використовуємо .
Символ  дитячої  краси , оберіг .

Інформація  для  вчителя .
Сплетемо  диво –коло  сьогодні
З  мальв , чорнобривців , калини ,
З  барвінка  та  жита , із  мяти  , нагідок ,
З  жоржин ,чебрецю  та  вербени .
-         Віночок -  це  плетене  коло  із  квітів , листя , гнучких  гілочок .Терновий  вінок , наприклад , є  символом  страждань . Лавровим  вінком  здавна  нагороджували  переможців . А  український  віночок  символізує  молодість , красу ,кохання .  Він  не  просто  прикраса  дівчини , а  й  оберіг , що  має  цілющі  властивості – знімає  біль , захищає  від  різних  хвороб , злих  духів  зберігає  волосся  гарним .
-         Перший  віночок  для  трирічної  дівчинки  плела  мама . У  нього  вплітали  три  квітки : барвінок -  квітка – тато , яка  оберігає  доньку , годує  її ; чорнобривець – квітка – мама ,яка  захищає  дитину  від  усього  лихого  та  виховує  її ; незабутка -  це  сама  дівчина .
-         У  вінок  вашої  ровесниці ,  семирічної  дівчини  вперше  вплітали  гроно  калини – символ  дівочої  краси , а  по  боках  незабудки , барвінок , ромашки   й   волошки; щоб  зір зберегти – червоний  мак .А  всього  в  українському  вінку  12  квітів .
-         Колір  стрічки   теж  має  символічну  роль . Коричнева  стрічка  - символ  землі  -годувальниці . Зелена  стрічка – символ  краси  і  молодості . Фіолетова – символ  мудрості . Рожева – символ щирості , привітності . Синій  колір – це  колір  неба , води . Жовтий – колір  пшениці ,  сонця .     
.