неділя, 17 листопада 2013 р.

Конспект уроку - проекту Я і Україна 2 клас


         Мета проекту : ознайомити дітей з розмаїттям рідного краю; формувати поняття «дерева», «кущі», «трав’янисті рослини»; дослідити багатства лісів,полів Львівщини; вчити визначати їх види рослин, виробити правила поведінки в природі і пропагувати Їх серед рідних і близьких; виховувати толерантність, естетичні смаки, відчуття прекрасного, любов до природи.

    Навчальний предмет: курс «Я і Україна»

   Ключове питання: Чому рослини називають зеленим дивом?

  Тематичне питання: Рослини - частина живої природи.


    Змістові питання:
     1. Рослини символи.
     2. Лікарські рослини.
     3. У яку книгу заносять рослини, яких залишилось мало?

    Кінцевий результат:     

 -   тренування навичок роботи в групі ;
 -   формування навичок роботи з енциклопедичною та довідковою літературою; 
 -    засвоєння програмного матеріалу з теми;
 -    забезпечення максимальної пізнавальної активності учнів;
 -    поглиблення , поширення набутих знань через створення збірки журналу «Цікавий світ рослин» .

        Обладнання : карта України, збірник «Легенди рідного краю», фотоальбоми «Рослини», «Кущі та дерева», «Лікарські рослини», «Квіти України».

         Термін виконання: тиждень.





                                                     




                              ХІД РОБОТИ НАД ПРОЕКТОМ
Як навкруг чудес багато,
В лісі, в полі, на лугах!
Поспішаймо їх пізнати,
Щоб рідну природу вміли шанувати !

І. визначення мети і завдань.

- Яка назва проекту?
- Кому належать слова?

… Там хати садами вкриті;
Срібним маревом повиті;
Коло сіл стоять тополі;
Розмовляють з вітром в полі… (Л. Українка)

- Чим багата природа лісів,плів, луків нашого краю?
     (Гриби, дерева, кущі,трави, квіти)

ІІ. Планування діяльності.

Складання учнями плану роботи над проектом.

Визначення джерел інформації.
  - Де ви можете знайти потрібну інформацію? (У художній літературі, в Інтернеті, у батьків)

Розподіл обов’язків щодо пошукової діяльності між учасниками проекту.

Самостійна пошукова робота учнів.

Група 1- шукає інформацію про дивовижні рослини;
               Створює журнал «Рослини-рекордсмени)
               Добирає малюнки, ілюстрації до журналу

Група 2-підбирає інформацію про рослини-обереги;
               Знайомить з особливостями народних повірїв та обрядів;
               Ознайомлює з лікарськими рослинами рідного краю;  
               Підбирає малюнки,ілюстрації, гербарний матеріал;
               Створює журнал «Рослини-обереги»

Група 3-досліджує сторінки Червоної книги України;
               Збирає матеріал про рідкісні рослини нашого краю;
                  Створює журнал « Червона книга рідного краю»

ІІІ. Виконання проекту.
       Кожна група активно й старанно працювала, відшукувала інформацію у бібліотеках , Інтернеті щодо своїх завдань. Учні опрацювали цей матеріал, створювали збірку журналів «цікавий віт  рослин».
       Під час проекту діти ознайомились з цікавими легендами, загадками, повірями, віршами про природу. Другокласники дізнались багато нового для себе зацікавлювали цим батьків. У результаті було підготовлено збірку журналів «Цікавий світ рослин».

IV. Пошукова робота учнів.       

V. Результати діяльності.

Група-1.
А чи знаєте ви, що…
          …най довговічнішим дерево України вважається тис ягідний, вік якого 4 тисячі років. У минулому ц я рослина була поширена по всій лісовій зоні Європи,  але по всюди її винищували через дуже цінну деревину-недаремно тис називають «королівським деревом», а також «негний-деревом». У нашій країні осередок цього дерева-княж двірський резерват поблизу Коломиї в Івано-Франківській області, загальна площа якого 206 гектарів.

    …найстарішим деревом в Україні вважається 1300-річний дуб в урочищі Юзефин Рівненської області. У селі Верхня Хортиця росте 800-річний дуб, під яким,за легендами, стояли загони руських князів  Олега та Святослава, відпочивали Богдан Хмельницький, Тарас Шевченко, Ілля Рєпін та Михайло Лисенко. Обхват його стовбура понад 8 метрів.

    …найвище дерево в Україні – модрина європейська в Рахові, яка у 140 років мала стовбур 54 метри, а також кілька ялиць в урочищі Чемернар Берегометського лісокомбінату на Буковині. Їхня висота 45 метрів.

    …найменше дерево з тих що ростуть в Україні – верба туполиста. Висота її 12-15 сантиметрів,  а зустрічається вона на вологих вапнякових скелях в альпійському поясі Карпат, зокрема на горі Близниця.

    …найнебезпечнішим деревом під час грози, тобто таким, Що  притягає електричний розряд, є дуб звичайний із глибокою стрижневою кореневою системою. Багаторічні спостереження вчених у змішаному лісі дали змогу зясувати, що зі ста ударів блискавки на дуб випадає 54, на тополю – 24, смереку – 10, сосну – 6, бук – 3, а на акацію – 1 удар. Береза, клен та горіх не зазнали жодного удару. Але й вони здатні притягати газові розряди, якщо стоять по одиночці.

    …в Україні понад 250 видів вищих росли визнано лікарськими, хоча біологічно активні речовини виробляють і ще 850 видів нашої флори( їх використовують як сировину для виготовлення медичних препаратів в інших країнах)

    …найдовше коріння серед рослин України ( понад 15 метрів) має люцерна посівна.

    …найкисліша рослина в Україні – це щавель кислий. Сік листя цієї рослини містить кислоту в концентрації 1,36%.

    …найсолодша коренеплідна рослина української флори – цукровий буряк. Цей коренеплід накопичує до 25% цукру, тоді як цукрова тростина – лише 18%.

    …найстаріша яблуня в Україні росте в селищі Андроївка на Сумщині – їй понад 150 років, а має площу близько 0,4 гектара. Її схилене до низ гілля досягло землі, вкоренилось й перетворилось на додаткові стовбури – опори завдовжки 20 – 40 сантиметрів.

    …в Україні вирощують один із однорідних видів кавунів, солодкий ягодоподібний, багатий  на цукор і вітаміни, що сягає маси понад 30 кілограмів.

Група 2.
За хатиною в садочку у зеленому віночку,
У червоному намисті дівчинонька чепуриться.
І збігаються всі діти, щоб на неї поглядіти .
За намисто кожен смик – і уникне на язик. (калина).

Лікарські рослини – це цінне природне багатство . Збирати лікарські рослини можна у тих місцях, де їх багато.
Перш, ніж вирощувати на збір лікарських рослин, треба знати лікувальні властивості, у яку пору дня треба збирати, як зберігати і використовувати. Адже неправильне дозування – то отрута.

   - дерево нашого українського народу. Колись у сиву давнину вона повязувалась з народженням Всесвіту, вогненної трійці: сонця, місяця і зорі. Тому і назву має свою від давньої назви – сонця – коло – калина. Її використовують як ліки, тому і саджають поблизу хати , в саду. Щоб кущ швидше розростався, а також щоб виросло більше корисних плодів, гілки потрібно обламувати. Українці вважають  калину своїм оберегом, яка захищає від злих духів та нечистої сили.

Також народним символом символом-оберегом є верба. Лікарські рослини це кульбаба. З листочків молодої рослини роблять салат, а з квітів роблять варення, з кореня виготовляють ліки, які покращують апетит, травлення лікують печінку.

Коли на весні зацвітає горицвіт весняний, здається, що всі пагорби палають золотим сяйвом. Саме тому цю квітку називають горицвітом. Наукова назва  - адоніс, запозичена з грецької міфології. З цієї рослини виготовляють ефективні серцеві ліки.

Ці квіточки ніжні, та білосніжні. Тендітні, ласкаві привітні.(Конвалія). Препарати з конвалії застосовують для лікування серцево–судинних захворювань.

Мати – й – мачуха – лікарська рослина. Настій з її листків і квітів вживаються від нежиттю. Також цю рослину застосовують для лікування дихальних шляхів, нирок, шлунку.

                               Легенда про подорожник
Їхали якось люди з ярмарку. Їхали лісом і напали на них розбійники. Вози та воли позабирали, а людей шаблями потяли. Залишилася живою одна жінка. Вона з переляку зомліла, а як прийшла до тями, то вже за розбійниками і слід прохолонув. Дивиться жінка – всі довкола мертві лежать, і її дитина теж розсічена шаблею. Вона взяла дитину на оберемок та й побрела куди очі бачили. Йшла, йшла , коли глянь – лежить на дорозі мертва гадюка. По ній, певно віз покотився, бо перечавлена майже навпіл. Аж дивиться жінка до цієї мертвої підповзає ще одна гадина із зеленим листком у роті . підповзла тай поклала листок мертвій на рану. І сталося диво – рана вмить загоїлась, а мертва гадюка вмить ожила. Жінка підняла той листок і поклала дитині. Повторилося теж саме.
       Згодом жінка роздивилась, що той чудодійний листок – листок подорожника. Його використовують, щоб швидше загоювались рани. У народі подорожника любовно називають супутником, порадником.
       У чудодійну силу його вірили наші предки. Навіть корінь подорожника підвішували на шию, як від усього злого.
       Здавна помічено, що подорожники ростуть там, де ходять люди.

Група 3.
Люди багато шкоди завдають ранньоквітучим рослинам. Особливо знищують під сніжників,пролісків, конвалії, сон-трави. Цих рослин раніше було багато у нашому лісі. Щорічне масове зривання квіток на букети поступово знищують ці рослини . більшість ранньоквітучих рослин  вже стали рідкісними.
       Це – ряст,конвалія, пролісок, медунка, анемона, фіалка. Запам’ятайте! Цих рослин дуже мало! Вони потребують охорони! У світі під загрозою зникнення перебуває майже 300 тисяч видів рослин. Деякі втрачені назавжди  і ніколи більше не відновляться. В Україні нараховується понад 250 видів рідкісних і зникаючих рослини. Рідкісні рослини, що потребують охорони, заносять до «Червоної книги». Це книга сигнал тривоги, попередження. Занесені до неї рослини забороняється зривати. На ділянках де ростуть ці рослини створюють заповідники. Хто порушує цей закон – будуть покарані.
       У нашій країні прийнято ряд законів:
1980 р. – видано «Червону книгу» України.
1981 р. – закон «Про охорону і використання тваринного світу».
1828 р. – закон «Про охорону навколишнього середовища»
1992 р. – закон «Про природно-заповідний фонд України»
       Згідно з цим законом однією з важливих форм охорони природи є створення заповідних об’єктів .
       В Україні є 13 державних заповідників. Ще є Національні природні парки України: Карпатський, Шацький, Азово- Сивашський,Синевир.

Аналіз та обробка інформації.
Виготовлення збірки журналів «Цікавий світ рослин»

VI. Підсумок проекту.

Оформлення результатів дослідження.

Оцінювання загального проекту .
       Оцінювали роботу представники від кожної групи учні склали таблицю оцінювання, в якій кожна група оцінювала себе самостійно й отримала оцінку від інших.



Висновки .
Всі учні класу брали  участь активну участь у пошуках матеріалу. Опрацьовували багато книг;енциклопедій; в яких вибрали основне. Діти творчо підійшли до оформлення проекту.
       Другокласники вчились оцінювати роботу інших, співвідносити свою оцінку та оцінку інших груп.
Учись любити все навколо себе.
Траву і квіти, кущик, деревце.
Жучка і пташку, і блакитне небо.
Навчайтесь, поки ще малі.
Не нищіть квіти, не зривайте,
Нехай на них блищить роса.
Усе живе оберігайте,
Бо для людей це все краса.